søndag 13. mars 2011

Fra læreplan til praktisk læringsaktivitet

Jeg tenkte det kunne være morsomt å vise fram hvordan blogg brukes på min skole, siden vi studenter selv er pålagt å blogge for å lære.

Jeg vet om flere blogger med opphav på min skole. Mange blogger opprettes for en kortere periode, og oppdateres mens elevene holder på med et konkret prosjekt, for så å falle inn i den store digitale glemsel. Andre blogger har vært aktive over flere år.

Blant de ivrigste bloggerne er studiespesialisering med formgivingsfag og design og håndverk. De to bloggene er veldig like, og det er ikke helt tilfeldig, ettersom det er tett samarbeid/overlapping mellom lærerne på de to utdanningsprogrammene. På design og håndverk er det et konkret kompetansemål at elevene skal bruke digitale verktøy til presentasjons- og dokumentasjonsarbeid.

Vi ser ofte produkter fra DH- og SPFO-klassene utstilt i skolens fellesarealer, noen ganger er det de samme som er på bloggen, men det kan også være andre ting. Det dukker også opp bilder på bloggen av produkter som jeg ikke er har sett utstilt utenfor klassenes egne arealer.

Jeg går ut fra at det er en bevisst avgjørelse at fellesfagene er mer eller mindre fraværende fra bloggene. Norskfaget har et mål om at elevene skal "bruke digitale verktøy til presentasjon og publisering av egne tekster", men publikasjon av store mengder tekst ville ha endret bloggenes visuelle karakter ganske drastisk.

Hver gang jeg er inne på disse bloggene får jeg lyst til å begynne på vg1 igjen, så kanskje kan vi tro på en lignende effekt hos elevene?

3 kommentarer:

  1. Inspirerende og godt om bloggingens muligheter. Jeg har sett nærmere på bloggene du viser til og finner mye interessant: bilder, video, tekst og kunst. Elevene og lærerne har funnet frem til prosjekter der bruk av bilder og blogg passer svært godt. Hvordan skulle disse ”skatter” ellers kunne formidles?
    Jeg tror ikke norsklærerne (og lærere i andre fellesfag) bevisst har valgt å ikke blogge, jeg tror forklaringa er bevisstløs. Norskoppgaver på blogg bør ikke være store mengder tradisjonell tekst, men multimodale tekster. Oppgavene må tilpasses mediet. Vi skal jobbe med slike sammensatte tekster på de to neste samlingene.
    ”Hver gang jeg er inne på disse bloggene får jeg lyst til å begynne på vg1 igjen, så kanskje kan vi tro på en lignende effekt hos elevene?” Herlig.
    ... "siden vi studenter selv er pålagt å blogge for å lære." Flere skulle ha gjort som deg.

    SvarSlett
  2. Når det gjelder formidling av tredimensjonale gjenstander er det ingenting som slår en fysisk nærhet til objektene, gjerne med mulighet for å ta på. Digitalt kan vi kanskje se fram til hologram-teknologien som vi blant annet kjenner fra Star Wars-filmene: "Help me, Obi-wan Kenobi..."

    Det kan hende fellesfaglærerne blogger for livet alle mann, men at jeg tilfeldigvis ikke vet om det ;)

    Russen har iallfall en egen blogg.

    SvarSlett
  3. Klart det er best å få oppleve alle dimensjonene og kvalitetene med fysisk nærhet, men for oss som ikke får ta på herlighetene er det fint å få sett og lært digitalt på avstand. Kanskje kreativ filming med kommentarer kan gjøre opplevelseskvaliteten bedre?

    SvarSlett