lørdag 5. mars 2011

Elgfare

Det er mye elg her på Tverlandet, og mange av "hage-elgene" blir etterhvert kjempetamme. De står fire meter unna mens jeg, passelig nervøs og med ett øye på hver elg åpner min høylytt knirkende garasjeport. Ørene snurrer som parabolantenner, men fru elg og sønner stopper ikke engang tyggingen. Så lenge som naboskapet er fredelig og alle er venner, så synes jeg det er litt tøft å ha elg i hagen.

Ikke sånn å forstå at jeg ville sende ungene mine ut, eller for den del gå ut sjøl, med en elg stående i givakt utenfor døra. Det ville jeg heller ikke gjort hvis elgen var byttet ut med en løshund, en hest uten tilhørende rytter, eller et annet ukjent og potensielt agressivt dyr.
Det har skjedd at folk er blitt angrepet av elg i boligfelt, men dette hører heldigvis til unntakene. Derimot blir elg skadet og drept på en nokså rutinemessig basis når de oppholder seg langs vei og jernbane, for ikke å snakke om jaktsesongen. Jeg ser meg nødt til å konkludere med at det er elgen som har mest grunn til å klage på naboskapet.

Det ser imidlertid ut til at vi uansett har en livskraftig bestand av elg, som tåler beskatning fra både jegere og agendatog. Elgen er en ganske vanlig art, som ikke kan påberope seg særskilt beskyttelse ut fra sin fåtallighet. Andre arter i nærmiljøet er ikke fullt så robuste.

For et par år siden valgte Miljøverndepartementet ut en art fra rødlista til hver kommune i Norge, en art som den enkelte kommune skal ha et spesielt ansvar for. Bodø kommune endte opp med Fjellengvikler, en grå liten sommerfugl som etter ryktene å bedømme ble sett i nærheten av flyplassen ved en anledning for tretti år siden eller så. Hvis den har vært innom her etterpå, må den ha sans for diskresjon, for ingen har sett den. Bodø kommune har visstnok i etterkant byttet ansvarsart til horndykker, den er lettere å passe på, ettersom vi vet at den faktisk bor i kommunen, og er ganske vanlig å se hvis man bare er oppmerksom på den. Mer fotogen er den også.

Problemet med horndykkeren som "Bodø-art nr 1" er at den sannsynligvis er helt ukjent for de fleste av innbyggerne i Bodø. Sånn sett hadde elgen vært et gunstigere valg - alle bodøværinger kjenner elgen. Men elgen er ikke på rødlista. Heldigvis.

8 kommentarer:

  1. Bra og morsomt innlegg :-) Du må lære meg hvordan jeg konverterer mine kjedelige, ordinære "kopier og lim inn"-URL'er til kun "blå og undrestrøkne" (heter det det?)stikkord/setninger. Profft var det i alle fall! Som tverlending har jeg nok det samme synet på elgen som deg; skrekkblandet fryd ;-)

    SvarSlett
  2. Ann-Christin:
    Markér noe i teksten (ett eller flere ord). Klikk på kobling. Lim adressen inn i adressefeltet. Klikk OK. Nå er linken er koblet til den merkede teksten.

    SvarSlett
  3. ”Vakker”, interessant og lærerik tekst. Du husker kanskje hva jeg sa fredag om meget leseverdig blogglitteratur.
    Jeg deler din økosofiske tilnærming til elg-problemet. Vi er alle forpliktet til å te oss slik at alt og alle rundt oss også får de beste kår. Noen av prinsippene i den ”den dypøkologiske platformen": alt liv har en verdi i seg selv, rikdom og mangfold av livsformer realiserer disse verdiene, mennesket har ikke rett til å redusere mangfoldet av livsformer unntatt for å tilfredsstille vitale behov, dagens menneskelige inngripen i naturen er overdreven og destruktiv.
    Det for meg kuriøst interessante kommer du med på slutten. Rødlista her jeg hørt om, men aldri sjekket ut. Det har jeg nå gjort. Ekstra artig at ett av mine mest kjære fotoobjekter, marisko, er på forsida. At hver kommune har fått et ekstra ansvar, hadde jeg ikke fått med meg. Fjellengvikleren er også for meg et ukjent ”bysbarn”. Horndykkeren har jeg kanskje truffet, men uten å vite at den er spesiell. Jeg har sjekket om jeg kan ha et bilde av den, men tror ikke det. Nå vet jeg hva jeg skal se etter.

    SvarSlett
  4. Hei, du skriver bra.. jeg ser hele elgfamilien for meg - og en årvåken Magnhild på vei fra hus til garasje! Regner med du følger opp med nye reportasjer fra naturens verden ettersom årstidene skifter!

    SvarSlett
  5. Jeg har jobbet litt med å komme inn i bloggsjangeren, men nå tror jeg egentlig at den passer meg fint: Man kan kombinere en tvilsom tendens til å kombinere lange ord med en slags uformell muntlighet. Tror jeg. Kanskje blir jeg mer faglig senere.

    Det skinner nok igjennom i innlegget over at jeg er veldig naturinteressert, men Mariskoen har jeg aldri funnet. Derimot fant jeg en Breiflangre sist sommer. Bodø har ganske mye kalkgrunn, og derfor mye orkideer.

    Horndykkeren er en vakker liten fugl, som skinner som en juletrekule når man får øye på den midtfjords. Anbefaler alle å dra på tur med den ornitologiske foreninga, der er alle utstyrt med "stjernekikkert", og fantastisk kunnskap som de gjerne deler med oss amatører. I min erfaring så er det mye lettere å få øye (eller øre! lyd er viktig) på en fugl når man først har sett den én gang - det er akkurat som om den blir en del av søkeprofilen min, for å bruke biblioteksjargong ;)

    SvarSlett
  6. Så bra, Magnhild! Arti å lese. Jeg skjønner nå at vi som lever i de mer urbane strøk mangler endel av spenningen det gir å leve ute i naturen. Men jeg tror det var en dompapp som satt i treet utafor kjøkkenvinduet mitt i dag tidlig, eller er den i det store landet syden kanskje?

    SvarSlett
  7. Hvis du forteller/viser meg hvor jeg kan finne Breiflangre, skal jeg fortelle om/vise deg "mine" Marisko.
    For meg gjelder særlig i det botaniske at jeg ikke vet hva jeg skal se etter. Godt jeg får øye på noe.

    SvarSlett
  8. Dompap er her året rundt, og er faktisk mindre å se om sommeren enn om vinteren. Man kan høre dem, hvis man kjenner den lille sørgmodige plystrelyden deres.

    Orkidéutveksling kan vi heller ta muntlig. Jeg trodde jeg hadde ok botanisk kompetanse helt til jeg var på tur sammen med noen med fartstid fra Salten Naturlag, og oppdaget at jeg var nesten uten peiling ;)

    Salten naturlag er forresten involvert i florakartlegging forskjellige steder i nærområdet, og hvert år tenker jeg at i år skal jeg bli med på det. Men så krasjer det med både det ene og det andre, og i år kommer vel eksamenstida midt i sesongen for både fugletitting og florakartlegging...Neste år!

    SvarSlett