onsdag 20. april 2011

Mot rikare lavmål

Min photostory handler om lav. Ja, det er sært, og jeg kunne ingenting om lav, hvem kan vel det? Nå kan jeg litt om lav. Jeg synes lav har utmerkede estetiske kvaliteter, selv om de ikke nødvendigvis kommer til sin rett på mine bilder. Emnet passer også godt inn i min personlige "læreplan" for livslang læring.

Jeg har i et tidligere innlegg nevnt postkortene som regjeringen sendte ut for noen år tilbake. Hver kommune fikk ansvaret for en truet art. Meløy kommune, der jeg bodde mens jeg gikk på videregående, fikk granfiltlav. Denne laven er funnet i Fonndalen, rett på andre sia av fjellet fra der jeg vokste opp i Tjongsfjorden, og jeg har ofte lurt på om den ikke vokser rett utenfor stuedørene der, bare at ingen kjenner den igjen. Det viser seg at det gjør nok ikke jeg heller. Foreløpig, i hvert fall.

Jeg har valgt å ikke ha musikk til min photostory, men i stedet gå for å snakke ved siden av bildene, til tross for en lite tiltalende Donald Duck-tone i stemmen. Dette har jeg valgt fordi jeg syntes lavbildene ble litt intetsigende med bare musikk, og selvsagt fordi jeg håper å få formidlet noe av min lav-entusiasme til de som eventuelt måtte se photostoryen.

Forslag til tilpasset opplæring for de som eventuelt måtte synes at det blir litt i meste laget med lav-entusiasme: Som et alternativ til tale kan jeg anbefale å skru av lyden, og heller nyte et øyeblikks stillhet til lavbildene. Eller man kan velge å sette på lav(!) bakgrunnsmusikk. Lav passer heldigvis godt til de fleste musikkstiler. De som har lydopptak av fuglesang anbefales å prøve dette, men sjøl testet jeg puddelrock med meget godt resultat. God fornøyelse.


11 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Fantastisk bra Magnhild.Donald Duck-tonen i stemmen er nok bare i ditt hode,og du formidler din lav-entusiasme på en herlig måte.Godt at du valgte bort musikken, kommentarene dine fortjener full oppmerksomhet.Ser allerede for meg neste års biologisamlinger presentert på en alternativ måte. Takk for femten flotte minutter med lavprat og flotte bilder (har sett den tre ganger). God påske!

    SvarSlett
  3. Glad du likte det! Lav er, som rakfisk, ikke for alle. Men i motsetning til fugler holder den seg ganske rolig mens man knøvler med blitsen ;)

    Spent på om noen tar ordspillet i tittelen? Kanskje har alle glemt stortingsmeldingen "Mot rikare mål" som kom på slutten av 90-tallet, og handlet om kvalitet i grunnutdanningen.

    God påske, skal sjekke ut lavforekomstene i nordfylket. Og fuglekikke, så klart! :D

    SvarSlett
  4. Hihi, tittelen er genial!!! Det var kun på grunn av den jeg havnet på denne bloggen. Hilsen Anja (lærer ved BVS - kollega av Åse)
    NB! Skal sjekke ut Lavstoryen din. Hvis bloggen fortsatt eksisterer kunne jeg tenke meg å bruke din og Åse sin story for å introdusere Photostory til elevene mine.

    SvarSlett
  5. Ja Anja, Magnhild har det med geniale titler. Ellers må jeg si at jeg blir en aldri så liten smule betenkt over at dette ligger til offentlig beskuelse. Hvis feil person ser denne presentasjonen, risikerer vi at den gode Magnhild blir shanghaiet som biologilærer, og hvem skal vi da ha til å sjefe over oss?

    SvarSlett
  6. Haha, jeg ser for meg overskrifta i avisa nordland: "Bibliotekar når lavmål - må undervise i biologi". Så hyggelig at du ser mon i Lavstoryen, bruk den for all del. Men ikke vis den til noen orntlige biologer, jeg foretrekker et fullstendig ukritisk publikum :D

    Og når jeg tenker over forrige setning, så er en karriere som biologilærer helt utelukket. Hvem er vel mer kritiske enn vg2-elever?

    SvarSlett
  7. Jeg kjenner en som kjenner en dame som er hekta på lav - og bare det!! Jeg kommer til å formidle kontakt. Kanskje dere kan lave noe sammen? :-)

    Kjempefin historie Magnhild...! Jeg tror vi alle er lav-elskere etter dette.

    SvarSlett
  8. Gjør du? D e jo fantastisk. Jeg kjenner en som er litt interessert. Kanskje det er vanligere med "lav-interesse-syndrom" enn man skulle tro?

    Va på tur i dag, kom heim m lomman full av lavbita, de ligg i bløt på en tallerken på stuebordet så de ikke ska mest fasongen før eg finn ut ka de heite. Eg og ungan titta på de med forstørrelsesglass.

    Min litt bedre halvdel tar d foreløpig med fatning.

    SvarSlett
  9. Pussig hvordan interessen for noe også kan vekkes av ei som sier hun vet lite om emnet. Det er ikke alltid de som kan mye (lærere?) får det til.
    Jeg har som Finn kost meg med din fremstilling av unseligheter i flere runder. Du/dere har rett i at bare tonefølge kunne virke sløvende. Det gjør derimot ikke din begeistrede fortelling. Den løfter det vi ikke så eller visste hva var til noe vi alle vil bli kjent med.
    I innlegget og kommentarene ordspill over en lav sko - ikke bare om emnet for bildefortellinga, men også til sentrale begrep i studiet.

    SvarSlett
  10. Lav er et emne som er uimotståelig i forhold til ordspill, og som gir meg rom for å leve ut min indre fagidiot litegrann.

    Og jeg har nesten ubegrenset tro på oppriktig begeistring som virkemiddel i enhver form for læring.

    SvarSlett
  11. Dette var en helt fantastisk opplysningsfilm! Du har vist at de minste - og i de fleste uopplyste øyne (gjelder ikke denne gjengen lenger, nei!) - ubetydelige ting kan være interesseante når man bare går dypere inn i materien. Skal undre meg på om flere av oss møtes på biologistudiet til høsten...?

    SvarSlett